Köpvillkor

För Svensk Energideklaration AB

Innehållsförteckning

Avtal

När du bokar tid och beställer tjänster så som energibesiktning genom tillhandahållen bokningssystem ingår du i ett avtal. Svensk Energideklaration ABs ansvar är att se till att en certifierad energiexpert är tillgänglig vid utsatt tidpunkt och har möjlighet att genomföra beställd tjänst samt slutförandet av att skicka handlingar till Boverket. Som kund och beställare har du ekonomiskt ansvar för det som har beställts samt att vara tillgänglig för energiexperten vid besiktningstillfället.
Du som kund ansvarar själv att inlämnad information om fastigheten/ fastigheterna samt fakturainformation är korrekt och överensstämmer med beställningen. Felaktigt lämnad information som medför att arbetet blir större och mer omfattande än beställd tjänst, debiteras 1 500 kr inkl.moms per timme.

Beställning

Din beställningar avser tidsbokning samt betalning av våra tjänster genom hemsidan. Det är inte möjligt att endast boka tid utan att välja betalning, eller tvärtom.
Om du avser att beställa till flera fastigheter, så ska uppgifterna till dessa byggnader också finnas med i beställningen.

När du slutfört din beställning skickas en orderbekräftelse till din e-postadress. I bekräftelsen finner du alla uppgifter om beställningen, pris, fakturerings- och besiktningsadress.
Är något fel i orderbekräftelsen ska du omedelbart kontakta oss via e-post till boka@svenskenergideklaration.se.

Priser & betalning

Alla priser i butiken anges i SEK och alla priser är inklusive 25% moms.
Vi reserverar oss för prisändringar orsakat av prisändring från leverantör, feltryck i prislistan samt felaktigheter i priser beroende på felaktig information och förbehåller oss rätten att justera priset.

Varje tjänst anges med pris inklusive moms. I kassan kan du se det totala priset inklusive alla avgifter, moms och betalning. Du kommer till kassan när du valt fastighet, län, datum & tid.
Betalningsvillkor finns angiven i kundvagnen beroende av vald betalningssätt.

Tidsbokning

Bokningar sker online genom hemsidans bokningssystem.
I vissa fall går det även att boka genom kundtjänst.

Avbokning/ångerrätt

Som privatperson har du rätt att avboka eller ångra din beställning enligt lag inom 14 dagar efter att vi mottagit din order online. Hos oss kan du ångra din beställning även efter 14 dagar. Avbokningsavgift kan tillkomma enligt nedan:

Följande gäller för energibesiktningar som är bokade INOM 14 dagar från beställningsdagen:

  • Kostnadsfri avbokning t.o.m dag 11
  • Avbokningar som inkommer inom 72 timmar (3 dagar) innan besiktningsdagen debiteras 1500 kr

Följande gäller för energibesiktningar som är bokade 14 dagar EFTER beställningsdagen:

  • 500 kr avbokningsavgift tillkommer
  • Avbokningar som inkommer inom 72 timmar (3 dagar) innan besiktningsdagen debiteras 1500 kr

Ombokning

Du kan ändra och boka om din tid när du vill.
För att boka om din tid besöker du svenskenergideklaration.se/omboka/. Fyll i dina uppgifter och ange tre olika tidsförslag. 

Inställd besiktning

I vissa fall behöver vi avboka din tid pga. oförutsägbara omständigheter så som sjukdom och krissituationer.
Vi kontaktar dig så fort vi kan med en ombokningskod som du anger för att boka om din tid.
Hittar du ingen passande tid, har du rätt till full återbetalning.

Uteblivet besök

Vid tillfällen då energiexperten ej kan genomföra energibesiktningen (men är på angiven plats på utsatt tid) pga. till exempel kontaktperson/erna inte är anträffbara på utsatt datum och tid, eller att angivit fel adress (besiktning eller leveransadress) i besiktningsunderlaget, eller på annat sätt som leder till att besöket uteblir, kommer att debiteras enligt följande:

  • Om besiktningen uteblev men ska ombokas, tillkommer 750 kr i ombokningsavgift
  • Om besiktningen uteblev helt, tillkommer 1500 kr i avbokningsavgift

Beställaren ansvarar att uppgifterna i besiktningsunderlaget är korrekt, att energiexperten kan komma åt nödvändiga utrymmen i fastigheten vid besiktningstillfället och att eventuella ombokningar/avbokningar inkommer och godkänns i god tid innan platsbesöket.

Reklamation

Synpunkter och klagomål på utfört arbete bör inkomma inom rimlig tid. Vad som är rimlig tid är från fall till fall. Enligt lag har en konsument rätt att reklamera beställd service på fastigheter i upp till 10 år efter utfört arbete om:

  • Besiktningen ej är utfört fackmässigt eller enligt säkerhetsföreskrifter
  • Tjänsten inte överensstämmer med vad som är avtalat
  • Tilläggsarbete ej är utfört enligt avtal
  • Resultatet inte överensstämmer med reklam uppgifterna
  • Boverket eller annan myndighet/ auktoritet upptäcker fel i utfört arbete

Som beställare har du rätt att:

  • Kräva att felet åtgärdas utan kostnad
  • Göra prisavdrag på framtida beställningar
  • Häva avtalet om felet inte blivit åtgärdat efter anmälan

Eventuella fel och avvikelser i vår besiktning ska alltid reklameras genom ”mitt konto” där anger du ditt namn, din adress, e-postadress, ordernummer och en beskrivning av felet.

Vi förbehåller oss rätten att neka en reklamation om det visar sig att tjänsten inte är felaktig utfört i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vid reklamationer följer vi riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se.

Återbetalning

Vid godkänd avbokning, inställd bokning eller reklamation, återbetalas summan till samma konto eller kort som gjordes vid beställningstillfället.

Uppdaterad: 29/7 2021